The Learning Network nieuwe naam voor Van Dijk Educatie.

 

Van Dijk Educatie uit Kampen gaat vanaf vandaag verder onder de overkoepelende naam The Learning Network. Het 80-jarig bedrijf heeft haar strategie gewijzigd en gaat als educatieve dienstverlener meehelpen om het onderwijs door de digitale revolutie heen te helpen.

‘We varen een nieuwe koers. De afgelopen twee jaar hebben we samen hard gewerkt om ons klaar te stomen voor de omwenteling van traditionele schoolboekendistribiteur naar allround onderwijsdienstverlener. We zijn op de goede weg’, stelt Hans van der Wind, CEO van The Learning Network (TLN).

Het bedrijf werd vorig jaar overgenomen door de Brits-Amerikaanse investeerder TowerBrook. De samenwerking met TowerBrook geeft ons de ruimte om onze ambitieuze toekomstplannen waar te maken.

Naast de introductie van de overkoepelende naam The Learning Network, lanceert het bedrijf ook een nieuw merk voor het MBO: Studers. Voorheen werd het MBO bediend onder de namen Studieboekencentrale (SBC) en Van Dijk.nl. ‘Dat laatste leidde soms tot verwarring en met de naam Studers kunnen we voor de MBO student beter laten merken hoe zeer onze dienstverlening is toegesneden op datgene wat de MBO student nodig heeft’, aldus Hans van der Wind. ‘Voor de overige marktsegmenten blijven de merknamen gelijk: Van Dijk voor het Voortgezet Onderwijs, Studystore voor het HBO en Wetenschappelijk Onderwijs en Studieshop.be voor België. Aan de beeldmerken van de verschillende merken zal duidelijk zijn dat we allemaal bij The Learning Network horen’.

Het onderwijs is op grote schaal bezig om zich in te richten voor Persoonlijk Leren. TLN, The Learning Network, wil deze richting met verschillende diensten ondersteunen. Een heel belangrijk onderdeel hiervan is digitaal leren. ‘Digitaal leren biedt veel mogelijkheden, maar is voor veel scholen wel complexer. Computersystemen moeten goed op elkaar worden aangesloten. De software is vaak complex en er zijn wisselende standaarden. Van de 16,3 miljoen leermaterialen die wij leveren zijn er al 3,2 miljoen digitaal. En dat aantal loopt snel op. Wij kunnen scholen helpen om hun systemen vlekkeloos te laten draaien. We helpen bovendien met het installeren van iPads, trainen docenten in het omgaan met digitale leermiddelen en met het veranderde schoollandschap.’

Het gepersonaliseerde leren maakt het onderwijs ook voor scholieren en studenten uitdagend. Ken je de stof goed, dan hoef je niet eindeloos oefeningen te doen, maar ga je naar een hoger level waar je weer wordt uitgedaagd met nieuwe elementen. Er zit nu een generatie in de schoolbanken die gewend is te gamen. Als je het lesmateriaal net zo spannend maakt, hou je de leerling letterlijk en figuurlijk bij de les. De docent kan op zijn iPad per leerling de vorderingen zien en kan dus snel bijsturen als iemand achterblijft of moeite heeft met bepaalde stof.’

Met de nieuwe naam The Learning Network wil het bedrijf aangeven dat het in toenemende mate een rol voor zich weggelegd ziet als verbinder tussen school, docent, leerling, ouder, uitgever, softwareleverancier en diverse innovatieve (technologische) dienstverleners.