Ouders helpen graag met huiswerk kinderen

P E R S B E R I C H T
30% leerlingen middelbaar onderwijs krijgt bijles indien nodig Ouders helpen graag met huiswerk kinderen

KAMPEN, 16 augustus 2017
Ouders zitten graag met hun kinderen aan de keukentafel om zich door het huiswerk heen te worstelen. 44% van de ouders helpt meestal met het overhoren van woordjes of oplossen van moeilijke sommen. 15% doet dat altijd en slechts 6% nooit.

Dat blijkt uit het landelijke ouderpanel van The Learning Network (TLN). TLN is de overkoepelende naam van onder meer onderwijsdienstverlener VanDijk, de grootste distributeur van leermiddelen in ons land. TLN wil als een netwerk de interactie op gang brengen tussen schoolbesturen, docenten, ouders, leerlingen, politiek en andere belanghebbenden. Doel is om het onderwijs te verbeteren en eventueel nieuwe oplossingen te ontwikkelen om dat te bereiken.

‘Hieruit blijkt dat ouders een belangrijke partner zijn voor scholen en docenten. Dat is een echte openbaring. Hier ligt een kans voor scholen om ook ouders beter toe te rusten met de mogelijkheden van digitaal onderwijs en gepersonaliseerd leren,’ stelt Hans van der Wind, bestuursvoorzitter van TLN. Dat leerlingen terugvallen op de ouders komt ook doordat docenten na schooltijd niet goed bereikbaar zijn via bijvoorbeeld WhatsApp. Volgens de ouders is slechts 6% van de leraren altijd bereikbaar en 15% meestal. Daartegenover staat dat 20% nooit bereikbaar is en 27% soms.

Bijles kan goedkoper

Van der Wind:  ‘Nadeel van werken met papieren werkboeken, is dat als je vastloopt je bij iemand ten rade moet gaan. Met digitaal oefenmateriaal dat zich interactief aanpast aan jouw niveau, waar je door het programma heen gegidst wordt, speelt dat minder. Reden te meer om hier grote stappen in te maken. Bovendien gun ik de docenten ook hun welverdiende avondje rust.’

Als het zelfs de ouders de pet te boven gaat, krijgt 30% van de scholieren bijles. 8% heeft zelfs op vaste basis bijles. Van der Wind: ‘Dit is een gebied waar scholen actiever op zouden kunnen worden. Nu zie je dat commerciële bijlesbedrijven de scholieren wegkapen. We zouden graag met scholen een concept bedenken om leerlingen binnen de vertrouwde muren te houden. Om zo ook bijles betaalbaar te maken. 20% van de ouders vindt de kosten nu reden om geen bijles te nemen. 28% geeft echter aan zeker wel of vaker gebruik te maken van bijles als de kosten lager zijn.’